full
#26ade4
style1

Griet and Sven (Belgium)

Testimonial of Griet Allaert and Sven Vanderhaegen (Belgium)

IMG_7266 London 2017

“Zeilen zeg je?” …. Mijn echtgenoot Sven stond volledig perplex. Na 2 dagen intensief Londen al stappend te verkennen waren we doodop. Stiekem hoopte Sven op een rustig 2e deel van onze verrassingstrip. Maar niets was minder waar. We werden hartelijk onthaald door Kurt en Anita die ons trakteerden op een actieve zeiltrip vanuit Londen naar Nieuwpoort.

Jaarlijks rond onze huwelijksverjaardag verrassen we elkaar afwisselend op een verlengd weekendje weg. We genieten maanden vooraf al van het idee… Soms geven we tips en soms zitten er valse tips bij. Maar dit jaar merkte Sven op dat ik zenuwachtig was. Dus moest het wel uniek zijn. En dat was het ook!

Sven had al ooit eens gezeild, maar voor mij was dit volledig nieuw. Eerlijk toegegeven: ik ben niet echt een water-mens, ik voel me eerder thuis in de lucht. Toch was ik super enthousiast en nieuwsgierig. Veel mensen uit m’n omgeving vroegen me vooraf of die tocht niet gevaarlijk was, maar ik was gerustgesteld door de jarenlange kennis en ervaring van Kurt en Anita.

Na een comfortabele nacht op de zeilboot vertrokken we zaterdagochtend vanuit Sint Katerine’s Dock. Een gezellige jachthaven aan de voet van de Tower Bridge. Het vertrek vanuit deze haven is op z’n minst idyllisch te noemen. We kregen een volledige veiligheidsbriefing en al een eerste uitdaging… knopen leggen. Zelf hebben we geen ‘zittend gat’ dus we waren blij dat we onmiddellijk op sleeptouw werden genomen.

Het avontuur was begonnen!
Kurt en Anita zijn beide ervaren zeilinstructeur, dus hadden ze geen moeite om het roer uit handen te geven en namen de tijd om ons alles uit te leggen. De Thames afvaren is mooi om te zien. Je laat het drukke centrum van Londen achter jou en al kronkelend zeil je richting open zee. Er was veel wind, gelukkig hadden we de wind in onze rug waardoor we vlot 6 tot 8 knopen haalden. We leerden kaart lezen, navigeren, en we leerden de zeiltermen in een sneltempo.
Zeeziek?Ondanks de hevige wind hadden we weinig last. Sven iets meer, maar door aan het roer te blijven staan voelde hij zich goed! Ook dankzij het gezonde eten en de vele tussendoortjes bleef onze maag werken, wat blijkbaar een belangrijke tip is.

Zaterdag was een tocht van 12u zeilen. Kurt en Anita wisten ook niet hoe we ons gingen voelen en hadden verschillende scenario’s uitgewerkt. Maar we konden het optimale scenario verderzetten. We zeilden ’s avonds Ramsgate binnen. Een spannend huzarenstukje, want het was donker, pikdonker. Maar … de vele lichtjes rond de haven hebben een betekenis. Wij raakten maar niet wijs uit alle (flikker)lichtjes en kleuren , maar Kurt en Anita volgden de aanwijzingen en vaarden de haven vlotjes binnen.

Klaar voor de oversteek
We werden wakker in de mooie rustige haven Ramsgate en waren volledig klaar om het kanaal over te steken. We lieten de kuststreek achter ons en kwamen nog verschillende obstakels tegen in de zee. De vele windmolenparken en zelfs restanten uit de wereldoorlog. We kregen informatie hoe je precies de oversteek moet maken. Er zijn regels, … veel regels. De grote vrachtschepen zijn indrukwekkend tov de kleine zeilboot. Gezien de vrachtschepen voorrang hebben, was het belangrijk goed in te schatten of we achter, voor of helemaal op het schip gingen varen. Met de zon op ons gezicht naderden we het vasteland. Een heerlijke tocht, een fantastische kennismaking met zeilen en een onvergetelijke ervaring. Voortaan bekijk ik de havenlichtjes helemaal anders.

Griet and Sven joined our short trip from London city to Nieuwpoort (Belgium).